Blomkål- och sötpotatissallad med fetaost och rostade kikärtor

Blomkål- och sötpoatissallad med fetaost och rostade kikärtor – helgens middagstips!

Hallå!

Jag är en riktig sucker för sallad, jag älskar det och äter det gärna varje dag! Men självklart ska det vara en matig sallad som verkligen ger en skön mättnadskänsla. Det finns inget värre än när man beställer in en sallad på något café eller på en restaurang och det enda man får är lite isbergssallad och några tomater.. någon som känner igen sig? Suck, det kan göra mig på sååå dåligt humör! Därför föredrar jag att göra det hemma, då får man själv bestämma exakt vad som ska finnas i och vilka tillbehör man vill ha, dröm!

I tisdags hade jag bjudit över mina tjejkompisar på middag och erbjöd mig att fixa maten eftersom jag var ledig och de skulle jobba. Jag ville göra en vegetarisk sallad och fick syn på rostade kikärtor någonstans på nätet och tänkte att det MÅSTE jag bara testa, hade aldrig ätit det men det lät ju så gott! Tänk er lite kryddiga och knapriga kikärtor i salladen , mmm mums! Desssutom rostade jag lite cashewnötter i soja också för ännu mer valmöjligheter till salladen, de måste ni prova! Hur som helst så handlade jag hem lite råvaror och använde lite sånt jag redan hade hemma. Svårt att avgöra hur mycket jag använde av allt så jag väljer att bara skriva ut ingredienserna i detta recept. Jag höftar mest när jag gör sallader och liknande ändå, brukar funka kanon!  🙂

Vegetarisk blomkål- och sötpotatissallad med fetaost och rostade kikärtor

Ingredienser:
  • Blomkål
  • Sötpotatis
  • Babyspenat
  • Paprika
  • Rödlök
  • Gurka
  • Tomater
  • Fetaost
Tillbehör:
  • Rostade kikärtor
  • Sojarostade cashewnötter
  • Tzatziki

 

Rostade kikärtor

Gör så här:
  1. Skölj av kikärtorna ordentligt (jag använde färdigkokta) och låt rinna av och torka ordentligt.
  2. Lägg de sedan på en plåt, häll på olja och valfria kryddor och blanda runt. Jag använde starkt paprikapulver, vitlök, spiskummin och lite örtkryddor.
  3. Ställ sedan in i ugnen på cirka 200 grader i 30-40 min, rör om var 10e minut. Ta ut när de känns torra och låt svalna.

Sallad

Gör så här:
  1. Rosta blomkål och sötpotatis i ugnen på cirka 180-200 grader i 30-40 minuter eller tills det får en lätt gyllene färg (då är de som godast tycker jag).
  2. Medan du väntar på att blomkålen och sötpotatisen ska bli klar så kan du passa på att skära ner alla andra grönsaker i en skål.
  3. Tillsätt sedan den ljumna blomkålen, sötpotatisen och de rostade kikärtorna i salladen! Mums

Tzatziki

Gör så här:
  1. Blanda en burk lätt creme freiche med en halv riven gurka (pressa ur vätskan ordentligt).
  2. Tillsätt en eller två vitlöksklyftor, lite salt och peppar – Klart!

Sojarostade cashewnötter

Gör så här:
  1. Lägg cashewnötterna i en torr stekpanna, tillsätt valfri mängd soja och eventuellt lite vatten så alla nötter täcks av vätska.
  2. Stek på medel-hög värme tills nötterna känns torra och färdigrostade. SÅ GOTT!

Förvara nötterna tätt förslutna så kan du spara dom till fler tillfällen eller bara äta som snacks. Gäller även kikärtorna! 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras